Leila Ataya: Dangers of The Forest

Witam, natknęłam się niedawno na niesamowite obrazy Leili Atayi – rosyjskiej malarki. Bardzo zainteresował mnie ten o tytule „ Niebezpieczeństwa Lasu”. Byłabym wdzięczna za jego interpretację. Pozdrawiam serdecznie

Kasia Kazimierowska: Kiedy patrzę na ten piękny, choć z pozoru kiczowaty obraz Leili Atayi „ Niebezpieczeństwa Lasu” to od razu nasuwają mi się dwie rzeczy. Jedna to „ Piknik pod wiszącą” skałą, gdzie przyroda, las, tylko pozornie są przyjazne, a w rzeczywistości „ wchłaniają” w siebie niewinne dziewczęta. Tu też można przyjąć, że dziewczęta takie niewinne nie są i dają się zwyczajnie ponieść „ dziczy”, która je uwodzi. To uwiedzenie widać na tym obrazie. Bo te leśne nimfy kojarzą mi się z pięknym złem, one przecież mają w sobie złowieszcze rajskie jabłuszko. Są piękne, uwodzące i ponętne, jakby mówiły: no chodź tu strudzony wędrowcze, mam dla Ciebie coś słodkiego. Ani się taki obejrzy a wokół wilki w ludzkich skórach. Ale z drugiej strony, czasami niebezpieczna chwila rozkoszy więcej znaczy, niż długie i nudne, bezpieczne życie z ubezpieczeniem na 50 lat.

Agniesza Żechowska: Niesamowite, kojarzy mi się z seksualnością, cielesnością i zarazem z tym, co wyparte. To, co wyparte niczym wilk pomyka do lasu, a za nim podąża nasza ciekawość podszyta lękiem. Las może zatem symbolizować nieświadomość pełną fantastycznych, hybrydalnych form i istot budzących zarówno fascynację jak i przerażenie. Las jest pełen niespodzianek i zagrożeń. W lesie (tak jak i w sztuce) można się z(a)gubić, o czym opowiadają bajki, na przykład bajka o Jasiu i Małgosi. Las bywa miejscem seksualnej inicjacji, jak – według wykładni  psychoanalitycznej – w przypadku bajki o Czerwonym Kapturku. Słyszałam kiedyś, że młode kobiety jednego z afrykańskich plemion rytualnie wybierają sobie partnerów by w lesie uprawiać z nimi seks. 

Na obrazie Leili Atayi z jednego pnia wyrastają trzy konary zwieńczone trzema kobiecymi głowami ozdobionymi motylami, perłami i pawimi piórami. Zmysłowe twarze z dużymi oczami, niczym smutne syreny, kuszą, uwodzą. U dołu pień drzewa odsłania otwór przypominający waginę, a na gałązkach wiszą, nakłute owoce. Czerwone jabłko przywołuje skojarzenie z rajskim jabłkiem symbolizującym „dramat” poznania zmysłowych rozkoszy. Niewinny ogród przeistacza się w niezgłębiony i mroczny las pożądliwych spojrzeń, a także niespełnionych marzeń… kobiet unieruchomionych (za karę?) w spektaklu fetyszystycznego nadmiaru.

inne tłumaczenia


Jerzy Czyżyński
:

Obraz ozdobny,kolor czerni zaczerpnięty z rosyjskiego rzemiosła zdobniczego? może i odpustowego. Na owej czerni każdy kolor przemawia pozytywnie. Widzę samotne ukraińskie dziewczyny ich oczy znad Donu jak ziemia. Być, a może tęsknoty do wyzwolenia. Jedyne co zastanawia to brak symetrii , podział na 3 odbiega w stronę sztuki. Mam nadzieję iż to zabieg świadomy. Granice mody. Nie długo patrzeć mógłbym na niego – Obrazek-



dodaj własne tłumaczenie