Dorota Nieznalska: Pasja

Niestety nie jestem w stanie zinterpretować załączonego dzieła. Liczę na Waszą pomoc. Pozdrawiam Mariusz

Cezary Żechowski: Praca Nieznalskiej eksploruje problematykę traumy. Traumy dotyczącej seksualności, traumy ukrytej, milczącej, wyniszczającej i cichej. Dzięki pracy Nieznalskiej odbiorca może przez chwilę znaleźć się w wewnętrznym świecie osoby straumatyzowej, zgwałconej, wykorzystywanej seksualnie, dręczonej, osoby zmuszonej do milczenia i zachowania tajemnicy. Bez wątpienia zetknięcie z pracą Nieznalskiej samo przez się może stawać się mikrotraumą, ponieważ przekaz artystki aż nadto skutecznie przedziera się przez system obron, kulturowych zaprzeczeń czy spektakularnych fikcji. I choć pozornie sam podmiot nie jest obecny, to jednak wszystko co widzi i czego doświadcza widz zbliża go i konfrontuje z bolesnym doświadczeniem osoby krzywdzonej.

Obraz genitaliów na krzyżu może symbolizować obnażenie fasadowej religijności i używania religijnych symboli do magicznego ukrywania i zaprzeczania nadużyciom seksualnym, a z drugiej strony może wskazywać na krzywdę i gniew ofiary domagającej się symbolicznej kastracji sprawcy. Identyfikacja ze skrzywdzonymi i poniżonymi, zbliżenie się do osoby samotnej, cierpiącej i milczącej, przedarcie się przez fasadę „pseudowartości religijnych” paradoksalnie może zawierać bardzo chrześcijański przekaz.

Kolejne dzieła Nieznalskiej dowodzą, iż jest ona prawdopodobnie najbardziej mistyczną ze współczesnych polskich artystek.

inne tłumaczenia


Michal
:

To moglaby tez byc plastyczna ilustracja szeroko ostatnio omawianych seksualnych przestepstw w kosciele. Tak mi sie to kojarzy.



Borys
:

Kutas jest bogiem. Seks to religia XXI wieku.



Monika
:

Dla mnie to praca mistyczna, piękna. Kościół pokazuje postać Chrystusa przez wyidealizowane szkło jako nadczłowieka-Boga-perfekcję. Chrystus jako postać historyczna to przede wszystkim człowiek ze swoimi słabościami, pragnieniami. Jak każdy człowiek posiada ciało mające swoje pragnienia, odczuwa ból, emocje. Wyeksponowanie genitaliów podkreśla wrażliwość, oddanie się w ręce innych. Genitalia to wszak najwrażliwsze miejsce w ciele mężczyzny. Tutaj są one wystawione na pokaz, użyłabym nawet słowa “bezbronne”, ukrzyżowane. Video w tle kojarzy się ze stereotypowym wizerunkiem mężczyzny ,którego siła fizyczna stanowi o jego atrakcyjnosci, sile, zaradności. Ta siła przedstawiona jest w zestawieniu z krzyżem. Może Artystka chciała “uczłowieczyć” postać Chrystusa, zerwać z niego idealną powłokę i pokazać jako mężczyznę pragnącego, pieknego, silnego? Dzięki temu patrzymy na niego jak na jednego ze swoich? Idąc dalej tym tropem.. może chodzi o odrobinę boskości w każdym z nas?



dodaj własne tłumaczenie