Maurizio Cattelan: L.O.V.E.

Rzeźba Maurizio Cattelana  pt. Love odsłonięta przed siedzibą giełdy w Mediolanie przedstawiająca dłoń z podniesionym środkowym palcem. Co może oznaczać i dlaczego właśnie tego typu rzeźbę odsłonił artysta przed siedzibą giełdy?

Mladen Petrov: Jak nam pokazuje to co się stało po kryzysie finansowym światek ludzi odpowiedzialnych za kryzys ma się całkiem nieźle. Nikt nie trafił do więzienia za bilionowe straty i wprowadzenie chaosu w światowych finansach i gospodarce. Ludzie na szczytach zostali najwyżej zwolnieni, ale nic nie szkodzi, bo dostali milionowe odprawy. Jak zatem można interpretować rzeźbę? Oczywista interpretacja, numer jeden: ludzie spoza giełdy, tzw. Joe Average, ma coś do powiedzenia (pokazania) chciwym bywalcom giełdy. Interpretacja druga, w która do mnie bardziej przemawia, jest taka: giełda ma poczucie humoru. Niby śmieje się z siebie zgadzając się na tę rzeźbę, ale tak naprawdę środkowy palec kieruje do Joe Average. Ma zapamiętać, że pomimo to co taki Joe Average mówi niewiele się zmienia na niekorzyść świata finansów. Patrz wyżej.

Roman Łuszczki: Dobrych kilka lat temu pracując na sitodruku w Hilversum, drukującym plakaty, ulotki itp. dla lewackich anarchio skuattersów, wpadł mi w ręce ciekawy rysunek. Przedstawiał on faszystę poważnej postury z ręką uniesioną na znak pozdrowienia Sieg Heil, a za nim drobnej postury człowiek z delikatną euforią na twarzy, zamierzający odciąć olbrzymimi nożyczkami, trzymanymi w dwóch dłoniach, ów rękę uniesioną w symbolicznym uniesieniu.

Maurizio Cattelana w rzeźbie L.O.V.E. zmienił znany, mrożący krew w żyłach symbol pozdrowienia faszystowskiego w symbol seksualnej rozkoszy. Odcinając kolejne palce a w zasadzie sprawiając wrażenie ich odcięcia zostawia tylko ten jeden, ten najdłuższy utożsamiany z penetracją i pobudzaniem najbardziej intymnej strefy erogennej. Uzyskany w ten sposób kosmopolityczny symbol staje się pochwałą miłości i pokoju.

Rysunek z Hilversum poprzez sitodruk został przeniesiony na koszulki, ciekawe czy Cattelan zgodziłby się na przeniesienie wizerunku swej rzeźby do formy popularnej. 



dodaj własne tłumaczenie