Michael Rees

Byłem w Niemczech na wystawie amerykańskiego rzeźbiarza Michaela Reesa. Nie wszystko zrozumiałem, ale zaciekawiła mnie szczególnie jedna praca. Szukałem o niej informacji w internecie, ale niczego nie znalazłem. Czy wiecie może o co tu chodzi? Co z tą kiełbasą? Tomek

Kasia Kazimierowska: Kiedy patrzę na tę wdzięczną, masywną, powiedziałabym trochę toporną główkę – na myśl niechcący nasuwa mi się polski komiks o wdzięcznym tytule “Człowiek Paroovka” (czyt. parówka). Bohater tej kultowej już serii zeszytów dla młodzieży i dorosłych wygląda bardzo apetycznie, czego nie mogę powiedzieć o rzeźbie Michaela Reesa. Z jednej strony, jego pracę można uznać za manifest wegetarian – jesteś tym, co jesz, a skoro jesz mięso i to jeszcze tak niskiej jakości, jak przemielona parówka, no to wyglądasz właśnie tak. Więcej nawet – czy zjadłbyś parówkę, gdyby była częścią ciebie? Czy – zwisając z twojego nosa – nadal wygląda ona apetycznie? Z drugiej strony – parówka “skapująca” z nosa bawi, a człowiek  parówka – wygląda po prostu komicznie. Michael Reese to człowiek obdarzony ogromnym poczuciem humoru i tak podchodzę do jego projektu. Głowa – parówka – jedzenie – życie – byt określa świadomość. Dziś my jemy, kiedyś nas zjedzą – robaki w ziemi, co nabiera wagi w jego życiu zwłaszcza po śmierci Matki. Próbując poradzić sobie z jej stratą nagrał piosenkę, która dla mnie jest kwintesencją jego filozofii życia:

Live life
Live life like you’re gonna die
Because you’re gonna
I hate to be the bearer of bad news
But you’re gonna die

Paweł Laufer: W prezentowanej rzeźbie Ressa egzemplifikuje się jego swoiste poczucie humoru, które gdzie indziej objawia się nam w „kręgosłupie-drzewie”, „drzewie lustrzanym”, „saksofonie-nodze”. Nie omieszkał wykorzystać sytuacji wystawy w Niemczech, aby dzieło swoje zadedykować jednemu z teutońskich dóbr narodowych, mianowicie kiełbasie uwielbianej i czczonej w całych Niemczech pod postacią currywurst – do zakupienia na każdym rogu. Rzeźba Ressa to nic innego, jak: – Smacznego! Niemieckie grubasy!

Marta Abramowicz: Michael Rees jest znany z prac szokujących publiczność i mających wzbudzić emocjonalny odbiór. Wyżej wymieniona rzeźba jest doskonałym przykładem sztuki społecznie zaangażowanej, w której artysta odnosi się do konsumpcjonizmu, który w Ameryce w ostatnich dekadach był chyba jeszcze bardziej widoczny niż w Europie. Skupienie się na prostych odruchach konsumpcji – tutaj zobrazowanej pod postacią jedzenia – kiełbasy – przetwarzania go a następnie wydalania sprowadza człowieka do roli zwierzęcia, który tak jak pies kieruje się tylko zaspokojeniem najprostszych potrzeb. Rees w swoich pracach sygnalizuje, że ludzie zatracili się czy to w konsumpcji czy też – w swoich innych pracach – w świecie technologicznego postępu. Artysta portretuje nas ludzi, a do nas należy już decyzja czy będziemy chcieli żyć nadal tak jak żyjemy z klapkami na oczach zagubieni w świecie niskich wartości na poziomie zwierząt, czy też zmienimy nasz kierunek działania.

inne tłumaczenia


Henryk Matejko
:

Kiedy patrzę na tego żydomasona i widzę kiełbasę spoczywającą koło jego nosa… nic dodać nic ująć.Żydmason z kiełbaso



dodaj własne tłumaczenie